cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Journal of Teaching and Learning Physics
ISSN : 25285505     EISSN : 25803107     DOI : -
Core Subject : Science, Education,
JoTaLP: Journal of Teaching and Learning Physics is a peer-reviewed journal on Physics Education field and intended to communicate original research and current issues on the subject. This journal is published by Departement of Physics Education Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Gunung Djati Bandung. The editors welcome scholars, researchers and practitioners of education around the world to submit scholarly articles to be published in this journal. All articles will be reviewed by experts before accepted for publication. JoTaLP: Journal of Teaching and Learning Physics published periodically every February and August (twice a year).
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)" : 6 Documents clear
RANCANG BANGUN ALAT PRAKTIKUM GERBANG LOGIKA DASAR BERBASIS OP-AMP Abdul Karim Syahbani; Ana Setiana; Fikynindita Ika Kharisma
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v3i2.6552

Abstract

Penggunaan teknologi sekarang ini semakin berkembang khususnya dalam elektronika. Dalam ilmu elektronika terdapat suatu komponen yang merupakan gabungan dari komponen elektronika lainnya, komponen tersebut adalah IC (Integrated Circuit). Di dalam IC terdapat suatu rangkaian logika yang disebut gerbang logika. Gerbang (gate) berfungsi untuk menggambarkan hubungan antara masukan dan keluaran. Perancangan alat ini bertujuan untuk mempermudah peserta didik untuk memahami konsep gerbang logika menggunakan alat elektronika yang bernama OP-AMP. Metode yang digunakan adalah dengan melakukan praktikum. Model praktikum yang digunakan adalah inkuiri dimana siswa dituntut untuk mengembangkan ide yang didapatkan dari pembelajaran di kelas. Hasilnya  percobaan dapat disimpulkan bahwa gerbang logika dapat membuktikan fungsi dari tabel kebenaran gerbang logika masing-masing gerbang logika mempunyai cara kerja dan karakteristik yang berbeda-beda yaitu; Gerbang logika NOT merupakan pembalik yang berarti output yang dihasilkan merupakan kebalikan dari inputnya, Gerbang logika AND adalah gerbang logika yang memiliki 2 input atau lebih, Gerbang logika OR memiliki 2 atau lebih sinyal input, dan Gerbang logika NOR adalah inverter dari OR. Untuk menentukan gerbang logika sesuai dengan tabel kebenaran ditunjukan dengan nyala lampu pada alat tersebut jika 0 diwakili dengan keluaran lampu mati, sedangkan jika 1 diwakili dengan keluaran lampu hidup.
MENGANALISIS SUDUT PENDULUM PADA BIDANG MIRING MENGGUNAKAN SOFTWARE TRACKER VIDEO Muhammad Rully Syaepudin; Rahmi Siti Badriah; Resi Maryati Warga; Titin Kartini; Wildan Zikbal
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v3i2.6553

Abstract

Telah dilakukan percobaan untuk menentukan sudut dan frekuensi pada pendulum (m) yang digantungkan pada sisi baki (M) dalam bidang miring. Pendulum yang digunakan adalah beban dengan massa 5 gram. Variasi sudut  bidang miring ) mulai dari 30o, 45o, dan 53o, sedangkan  variasi panjang tali mulai dari 0,095 m, 0,189 m, dan 0,254 m. Analisis data dilakukan dengan menggunakan software tracker video. Hasil percobaan berdasarkan analisis video tracker menunjukkan besar nilai sudut yang dibentuk bandul terhadap bidang miring dan juga diperoleh besar nilai frekuensi sudut pendulum. Panjang tali yang dibuat berbeda dan besar sudut bidang miring yang di ubah-ubah ternyata mempengaruhi dari besar sudut yang dibentuk oleh pendulum tersebut.
MENENTUKAAN MOMENTUM DAN KOEFISIEN RESTITUSI BENDA TUMBUKAN MENGGUNAKAN TRACKER VIDEO ANALYSE Riska Anjani; Silvia Ariandini; Novi Rizkianty; Septian Fuadi; Muhammad Pandu
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v3i2.6554

Abstract

Peristiwa tumbukan dua bola yang berada pada suatu lintasan  merupakan salah satu fenomena fisika yang terjadi dalam waktu yang singkat sehingga untuk mendapatkan data kecepatan bola sebelum dan setelah terjadi tumbukan, diperlukan perangkat yang mampu merekam gejala tersebut dengan ketelitian tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan besar momentum, koefisien restitusi (e) dan jenis tumbukan yang terjadi dari peristiwa tumbukan dua bola yang direkam lalu dianalisis oleh Tracker Video Analysis. Dengan software ini, data hasil tracking mengenai tumbukan direpresentasikan dalam bentuk data dan grafik. Hasil analisis untuk bola bekel melaju menuju bola pasir yang berada dalam keadaan diperoleh e = 0,32475, untuk bola berisi pasir dalam keadaan diam dan kelereng bergerak mendekatinya diperoleh e = 0,189963, dan untuk bola berisi pasir dalam keadaan diam dan bola kosong bergerak mendekatinya diperoleh e = 0,184151. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penentuan koefisien resistusi (e) menggunakan  Tracker Video Anlyse sesuai dengan kajian teori.
ANALISIS GERAK JATUH BEBAS DENGAN METODE VIDEO BASED LABORATORY (VBL) MENGGUNAKAN SOFTWARE TRACKER Agung Ristiawan
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v3i2.6556

Abstract

The purpose of this study is to determine the magnitude of the gravitational acceleration in free fall motion analyzed by the Tracker and determine the magnitude of the acceleration of free-falling objects depending on the magnitude of the force affecting the object by varying the distance the object is dropped. Retrieval of data in this study through experiments in Catur Tunggal, Yogyakarta. The subject of this research is the large acceleration of free-falling body motion. In the free fall motion variations in the height of falling objects by 40, 50, 60, 70, 80, 90, and 100 cm for the same mass of objects that is 353 grams. The data needed is the position of the load on the free fall through Tracker analysis conducted on the recorded video. To find out the magnitude of the velocity and the magnitude of the frictional force acting on free fall motion an analysis is performed using a predetermined equation. The effective time in this study is two months. Based on the Tracker analysis, a velocity graph of linear time is obtained, from the graph the acceleration of free falling objects obtained by the equation obtained in the linear graph is Y = mt + b, where m is the gradient of the linear graph showing the acceleration obtained by analyzing Tracker is the same as gravitational acceleration in theory and for free fall motion of objects obtained an average acceleration of (9,63  ± 0,33) m/s2.
PERBEDAAN HASIL BELAJAR KOGNITIF FISIKA DENGAN STRATEGI TIPE PREDICTION GUIDE PADA PENDEKATAN INDUKTIF DAN DEDUKTIF PADA POKOK BAHASAN GETARAN DAN GELOMBANG KELAS VIII SMP N 5 DEPOK Warsito Warsito
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v3i2.6551

Abstract

This study aims to determine differences in cognitive physics learning outcomes with Prediction Guide type strategies on deductive and inductive approaches in SMP N 5 Depok. This type of research is a quasi-experimental study using a pretest-posttest experimental design. The sample in this study was determined by random cluster sampling technique. The population of this study was all students of class VIII of SMP Negeri 5 Depok, and the sample was 36 students from class VIII A as an experimental class given teaching with a deductive approach and 36 students from class VIII B as a control class given teaching with an inductive approach. The hypothesis testing method used is independent sample t-test. The results of this study indicate that there is no significant difference in the improvement of students' cognitive learning outcomes between the experimental class and the control class.
Cover, Introduction, Table of Contents Journal Manager
Journal of Teaching and Learning Physics Vol 3, No 2 (2018): Journal of Teaching and Learning Physics (Agustus 2018)
Publisher : UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15575/jotalp.v3i2.13264

Abstract

Page 1 of 1 | Total Record : 6